Jak na Expressions v Adobe
After Effects a tipy jak je využít

Určitě každý, kdo pracuje v After Effects, se někdy ocitl v situaci, kdy mu základní funkce programu nestačily. Jednou možností jak situaci vyřešit je poohlédnout se po nějakém pluginu, anebo si pomocí expressions vytvořit vlastní funkci či rozšíření. Byť se v komunitě setkáme s pojmem plugin docela často, zjistíme, že spousta takových rozšíření pro After Effects je právě nascriptovaný UI panel, který “pouze” aplikuje předem vytvořené expressions. Jako příklad uvedu Motion2, či DuIK.

Co jsou expressions?

A co přesně expressions jsou? Zde je krásná definice přímo od Adobe:

An expression is a little piece of software—much like a script—that evaluates to a single value for a single layer property at a specific point in time. Whereas scripts tell an application to do something, an expression says that a property is something.

Expressions lze psát buď pomocí ExtendedScript, což je skriptovací jazyk vyvíjený firmou Adobe, nebo lze použít plnohodnotný JavaScript. Od verze AE 16.1 je také k dispozici vylepšený expressions editor, který umožňuje pohodlnější a rychlejší psaní kódu.

iv_a

Varianty použití

Nejjednodušší použití expressions, bez znalosti ExtendedScript nebo JavaScriptu, je pomocí pickwhip. Takto lze využít různé parametry z jednotlivých layers jako vstupní hodnoty jiných layers. Například máme několik masek, které chceme, aby se chovaly naprosto stejně. Nemusíme animovat parametry u každé zvlášť, ale stačí odkázat pomocí expressions v jednotlivých parametrech na jednu “mateřskou” masku (viz tip č. 1 na konci článku).

iv_2

Je však nutné dávat pozor na to, jaké datové typy propojujeme. To znamená, že pokud jako zdroj máme textProperty (datový typ string), nelze jej použít jako vstupní hodnotu pro position, který očekává vektor ([x,y]). Pokud spojíme dva nekompatibilní datové typy, debugovací nástroj se ozve, že je něco v nepořádku a snaží se nám oznámit, co konkrétně máme špatně.

after-effects-motionhouse-ivan-flores-11

Kdy použít expressions

Expressions vytvořené pomocí pickwhip nám dokáže výrazně ulehčit práci bez větší námahy a bez investice ve formě času. Podobně lze využít předdefinované knihovny, kterou nám AE nabízí. Jedná se především o knihovnu jednotlivých funkcí, které je nutné použít jako součást většího celku. Najdeme zde ale pár takových, které jsou aplikovatelné samostatně. Jako např. loopout cycle nebo wiggle.

after-effects-motionhouse-ivan-flores-07

Oproti tomu složitější expressions, kde je nutná práce s logikou a matematikou, nám mohou zabrat velmi dlouhou dobu. Proto je nutné zvážit, zda se nám tato investice vyplatí. Pokud víme, že expressions budou sloužit po celou dobu projektu, nebo zde existuje potenciál pro budoucí použití je výhodné se zabývat napsáním složitějšího kódu. AE umožňuje si ukládat jednotlivé parametry i s expressions a můžeme si tak vytvořit vlastní knihovnu.

Expressions je velmi silný nástroj a nemá smysl se práci s nimi vyhýbat. Člověk by se tak ochudil o zajímavé možnosti, které dělají AE více flexibilnějším nástrojem. Já osobně vidím největší potenciál v automatizovaných procesech, jako je např. TV grafika nebo různé dynamické šablony, ale o tom až příště.

Na závěr přikládám tři tipy, které mohou někomu udělat radost.

Tip č.1: ShapeLayery mají jeden vzor.

Mám více ShapeLayerů a chci, aby všechny měly stejný tvar path. Vrstva kola je hlavní a vrstvy kola 2—4 na ni odkazují. Vrstvy kola 2—4 mohou mít různý scale, rotaci, pozici, ale path bude stejný.

after-effects-motionhouse-ivan-flores-12-1
after-effects-motionhouse-ivan-flores-04

Tip č.2: Index.

Mám více ShapeLayerů a chci, aby všechny měly stejný tvar path. Vrstva kola je hlavní a vrstvy kola 2—4 na ni odkazují. Vrstvy kola 2—4 mohou mít různý scale, rotaci, pozici, ale path bude stejný.

after-effects-motionhouse-ivan-flores-06
after-effects-motionhouse-ivan-flores-05

Tip č.3: Automatické přemisťování anchor pointu

Tento trochu složitější expression automaticky přemisťuje anchor point při rotaci objektu ze strany na stranu.

after-effects-motionhouse-ivan-flores-03-1
after-effects-motionhouse-ivan-flores-09

Článek vznikl ve spolupráci s designportal.cz

Office Brno

Drobného 296/20
Brno 60200
Česká republika

Office Praha

Bubenské nábřeží 306/13
170 00 Praha 7-Holešovice
Česká republika

Billing information

Motionhouse s.r.o.
IČ: 04091850
DIČ: CZ04091850
Drobného 296/20,
Brno 60200

MOTIONHOUSE
2020