Když se ucházíte o zaměstnání v jakémkoliv oboru, většinou vám stačí životopis, nebo diplom. V umění, kam řadíme i animaci, za vás ale mluví vaše práce. Už dlouho je mezi filmaři a animátory zvykem prezentovat se tzv. showreelem, což je video, které obsahuje ty nejlepší práce autora. My jsme pro vás dali dohromady 5 tipů, jak showreel postavit tak, aby si z něj sledující sedl na zadek.
V dnešní zrychlené době divák neudrží pozornost příliš dlouho. A u videí, která si nepustí jen tak pro zábavu, to platí dvojnásob. Ať už svůj reel vystavíte veřejně na internetu, nebo je určený jen očím šéfům animátorských studií, snažte se ho proto udělat co nejkratší. Ideální délka je do dvou minut, obzvlášť pokud za sebou nemáte léta praxe a desítky minut nadupaných animací.
To, že kvalita vítězí nad kvantitou, platí u showreelu stejně, jako u jakékoliv práce. Použijte jen své nejlepší animace a ty, u kterých váháte, raději odložte do šuplíku. Kratší, nadupaný sestřih vám udělá lepší službu, než když se budete snažit pochlubit, co všechno máte v portfoliu, ale ukážete i průměrné práce. Chystáte se použít i animace, které vznikly pro klienta? Potom nezapomeňte získat jeho souhlas k použití.
První dojem uděláte do několika vteřin. Současný divák je zvyklý vidět spousty videí denně, a aby dokoukal váš reel, musíte ho zaháčkovat hned na začátku. Své nejlepší animace proto umístěte do prvních třiceti vteřin. Zároveň si ale nějakou pecku nechte i na samotný konec, aby vaše video vypínal s užaslým výrazem a utkvělo mu v paměti.
Efektivní animátorský showreel by neměl být jen sestřih záběrů bez ladu a skladu. Představte si svou prezentaci jako videoklip, který musí odsýpat od začátku do konce. Dbejte na to, aby jednotlivé záběry měly správnou délku. Nebuďte struční, ale ani diváka nenuďte dlouhými scénami. Zvolte poutavý rytmus i tempo, aby váš reel bavil a udržel divákovu pozornost. Pokud chcete ukázat svou kreativitu, jednotlivé nesouvisející animace na sebe mohou reagovat. Správným kontextem vytvoříte vtip, nebo vdechnete celému reelu příběhovou linku.
Ve svém showreelu se sice budete prezentovat vizuálem, ale efektní zvuk je velká část úspěchu. Nepodceňte zvukový mix, ledabylé střihy mezi jednotlivými záběry naruší divácký zážitek. Výběrem správné hudby, která podpoří rytmus střihu, zase dáte celému videu potřebnou náladu. Pokud nejste ve zvuku zdatní, raději kupte kamarádovi zvukařovi pivo, ať tuhle složku vymazlí za vás.
Přišly vám naše tipy užitečné? Ať už zvolíte pro svůj showreel jakýkoliv postup, věnujte mu dostatečnou péči. Budeme vám držet palce, ať vám pomůže k vysněné práci. Na závěr se ješte podívejte na 2 showreely od nás.
Office Brno
Drobného 296/20
Brno 60200
Česká republika
Billing information
Motionhouse s.r.o.
IČ: 04091850
DIČ: CZ04091850
Drobného 296/20,
Brno 60200
Motionhouse 2024